Strategialla, kokemuksella ja intuitiolla
Tulevaisuusvoima -hanke teki kesän 2025 aikana puhelinhaastatteluja kasvuhakuisille yrityksille Etelä-Savossa. Keskustelut koskivat erityisesti tulevaisuusosaamista, ennakointia ja varautumista. Kaikkeen tähän liittyy sana: Strategia.
Yritykset jakautuvat vahvasti kahteen – toiset suunnittelevat ja kehittävät tavoitteellisesti, toiset toimivat ketterästi tilanteen mukaan. Molemmat tavat ovat oikeita, mutta strategisen suunnittelun kirjo on suuri, eikä ennakointia ja suunnittelua aina tunnisteta strategiaksi.
Vain harvalla mikroyrittäjällä oli selkeä, pitkälle katsova suunnitelma. Useimmat vastaajat toimivat käytännönläheisesti kokemuksen, tilausten ja vuosikellon mukaan. Tämä on helppo ymmärtää, sillä pienten yritysten päätöksenteko on nopeaa ja kytkeytyy yrittäjien elämäntilanteisiin. Maailma muuttuu niin nopeasti, että monen mielestä pitkän tähtäimen suunnittelu ei ole mielekästä. Tilauspohjaisissa ja kausiluontoisissa toimialoissa korostuu reaktiivisuus ja joustavuus, myös epävarmuustekijöiden kuten koronan kaltaisissa tilanteissa. Seuraavaan tilaukseen tai kauteen valmistaudutaan, mutta strategiaa ei tietoisesti tehdä.
Vakaat ja perheomisteiset yritykset taasen painottivat pitkäjänteisyyttä ja talouden hallintaa. Strategia ei ole heille pelkästään sanoja paperilla, vaan toimintaa ohjaavat jatkuvan ennakoinnin periaatteet, ketteryys ja joustavuus. Isot ja vientivetoiset toimijat tekevät aktiivista strategista suunnittelua omistajastrategian tai vientilinjausten pohjalta. Maa- ja metsätalousyritysten strategioita ohjaavat tukikaudet, pitkät sopimukset ja vuosikymmenten mittainen suunnittelu. Sama koskee myös kunnallistekniikan suunnittelua ja ostopalveluja.