29.5.2023 klo 13:23

Löytöretki yrittäjien hyvinvointiin- hanke maaliviivalla!

Löytöretki yrittäjien hyvinvoinnin ja kasvun polulle Etelä-Savossa järjesti onnistuneen Hyvinvointifoorumin Tanhuvaaran urheiluopistolla lauantaina ja sunnuntaina 20.-21.5. Hyvinvointifoorumi toimi samalla hankkeen neljäntenä Training Campina. Tapahtumaan osallistui hieman yli 50 yrittäjää.

Ohjelma alkoi lauantaina hankkeen projektipäälliköiden avauspuheenvuoroilla. Puheenvuoroissa kiteytettiin lyhyesti hankkeen tuloksia kuntotestien osalta ja käytiin läpi hankkeessa tehtyjä asioita. Yhteenvetona puheenvuoroista voidaan todeta kuntotesteihin osallistuneilla yrittäjillä kuntotason edistyneen hyvin vuoden aikana. Treeniringin harjoituksia todettiin hankkeessa toteutetun eri paikkakunnilla yhteensä 112. Suuri kiitos treenirinkien vetämisestä Pieksämäellä, Puumalassa, Sulkavalla ja Kangasniemellä kuuluu näillä paikkakunnilla toimineille liikunta- ja hyvinvointialan ammattilaisille. Stressin ja palautumisen tasapainoa, unen palauttavuutta ja liikunnan määrää kartoittaviin Firstbeat Hyvinvointianalyyseihin on osallistunut hankkeen noin sadasta osallistujasta 70. Mittauksia osallistujilla on takana yhteensä lähes 200. Vahvuuksia ja kehityskohteita sekä luontaista tapaa toimia kartoittavan analyysin teki hankkeessa noin 80 yrittäjää.

Lauantaipäivä foorumissa jatkui paljon kiitosta saaneilla Tiina Kestin ja Petteri Kilpisen luennoilla. Tiina puhui työhyvinvoinnin merkityksestä ja vaikutuksista liiketoimintaan ja tuottavuuteen ja Petteri läpi luotasi yrittäjän henkistä, sosiaalista ja fyysistä hyvinvointia. Päivää jatkettiin liikunnallisissa merkeissä. Yrittäjät saivat valita kaksi noin tunnin mittaista heille sopivaa liikuntamuotoa eri lajeista. Lajikirjoon kuuluivat pickleball, sauvakävely, aquaboxing, kehon huolto, cross training ja kuntonyrkkeily. Mahdollisuus oli myös kokeilla halutessaan kiipeilyä. Ilta päättyi juhlaillalliseen, musavisaan ja muusikko Mikko Liljan tahdittamaan illanviettoon sekä yllätysnumeroon. Sunnuntaiaamuna osallistujilla oli vielä mahdollisuus osallistua joko joogaan tai ulkolenkkiin. Ulkolenkkiin osallistuvien toiveesta osa porukasta lähti lenkin sijasta melomaan.

Kuntonyrkkeily kuului Hyvinvointifoorumin lauantain lajivalikoimaan.

Yhteinen hieno hanke on päättymässä 31.8. Osallistujia on ollut kattavasti eri paikkakunnilta Etelä-Savosta. Seuraavassa on muutamia kuulumisia hankkeeseen osallistuneilta eteläsavolaisilta yrittäjiltä.

Pieksämäkeläiset Ninni ja Sanna Häkkinen toteavat hankkeen olleen kokonaisuudessaan hyvä. ”Kokonaisuus on suunniteltu todella hyvin. Parasta ovat olleet yhteiset treeniringin kokoontumiset ja training campit sekä yhdessä tekeminen. Meillä on ollut todella mukava porukka ja vetäjät ovat hyviä. Emmekö me nyt löydä mitään negatiivista? – sisarukset naurahtavat ja toteavat tuntuvan jopa haikealta, että tämä on loppumassa. ”Projekti on tarjonnut myös paljon itselleni ammatillisesti”, Sanna lisää.

Ninni ja Sanna Häkkinen saapuivat Hyvinvointifoorumiin Pieksämäeltä.

Mikkeliläiset Riitta Pulkkinen, Katri Reponen ja Janne Parri ovat osallistuneet hankkeen toimintoihin huhtikuusta 2022 saakka. Riitta mainitsee kiittävänsä itseään siitä, että hän ylipäätään lähti hankkeeseen. ”Viime viikolla tein jotain sellaista, mitä en ole tehnyt 40- vuoteen. Juoksin Cooperin ja se on tämän hankkeen ansiota. Täällä on tullut kokeiltua paljon uusia asioita, mikä on lisännyt uskallusta.” –  Riitta mainitsee. ”Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys on ollut hienoa. Pidän tärkeänä, että olen saanut uneni kuntoon hankkeen aikana.” Katri toteaa. Janne on kiitollinen siitä, että hanke on mahdollistanut hänelle hiljattain Mikkeliin muuttaneena mahdollisuuden verkostoitua ja tutustua paikallisiin yrittäjiin. ”Olen liikkunut aiemminkin, mutta hankkeen myötä liikuntani on monipuolistunut huomattavasti”, Janne toteaa.

Riitta Pulkkinen, Janne Parri ja Katri Reponen ennen kotimatkaansa Hyvinvointifoorumista.

”Parasta hankkeessa on ollut mahdollisuus erilaisten poikkeavien liikuntamuotojen kokeilemiseen sekä yhdessä tekemiseen ja yhteisiin kokoontumisiin. On päässyt kokeilemaan sellaista, mitä ei koskaan olisi muuten tullut kokeiltua. Olen saanut hankkeen aikana kaiken tarvittavan tiedon ja välineet viedä omaa hyvinvointiani eteenpäin. Jos jotakin, niin treeniringin tapaamisia olisi voinut olla vaikka joka viikko.” – toteaa savonlinnalainen Marko Asikainen.

Marko Asikainen on löytänyt hankkeen aikana mm. pyöräilyyn uutta juonta.

Hanke jatkuu syksyyn ja yrittäjät toivovat kovasti toiminnalle jatkoa. Paikallisissa yrittäjäjärjestöissä on ollut kiinnostusta liikunnallisten toimintojen jatkamiselle. Hankkeen yhteinen suljettu Facebookryhmä pidetään yrittäjien käytössä ja yhteydenpitoa jatketaan myös paikkakuntakohtaisissa Whatsappryhmissä. Etelä-Savon Yrittäjät ja Tanhuvaaran urheiluopisto sekä projektipäälliköt Perttu Noponen ja Sami Piisilä kiittävät yrittäjiä jo tähän mennessä yhdessä koetusta.