28.8.2023 klo 16:53

Löytöretki yrittäjien hyvinvointiin- hankkeessa vaikuttavia tuloksia!

Löytöretki yrittäjien hyvinvoinnin ja kasvun polulle- hanke on saavuttanut maalinsa ja päättyy elokuun loppuun. Yhteensä 19 kuukauden retki on pitänyt sisällään uskomattomia kohtaamisia ja mieleenpainuvia hetkiä eteläsavolaisten yrittäjien kanssa.

Osallistujat ovat olleet saadun palautteen mukaan erittäin tyytyväisiä hankkeeseen. Kaikki palautteen antaneista 55 osallistujasta suosittelisi hanketta ystävälleen, mikäli vastaava hanke järjestettäisiin uudelleen. Yrittäjiltä tuli paljon toiveita jatkotoiminnasta yrittäjien hyvinvoinnin ja jaksamisen saralla. Hankkeen aikana Kangasniemellä, Punkaharjulla, Mikkelissä, Pieksämäellä, Puumalassa, Savonlinnassa ja Sulkavalla järjestettiin yhteensä yli 100 treenirinkien tapaamista, joissa yrittäjät pääsivät kokeilemaan uusia lajeja. Tarjonnasta löytyi mm. ilmajoogaa, tanssillista liikuntaa, kuntosaliharjoittelua, palloiluja monipuolisesti, ammuntaa ja jousiammuntaa, yleisurheilua sekä kehon huoltoon liittyviä harjoituksia. Jokaisessa kunnassa järjestettiin myös hiihtotekniikkaharjoituksia.

Melonta keräsi kunnissa hyvin osallistujia treenirinkien tapaamisiin.

Juuri treeniringit olivat palveluita, joista yrittäjät pitivät palautteiden valossa kaikkein eniten. Ne tarjosivat mahdollisuuden liikkua porukassa ja tavata muita yrittäjiä. Muista palveluista vastaavalle tasolle ylsivät kuntotestit, Firstbeat sykevälivaihtelumittaukset, Training Campit sekä henkilökohtaiset keskustelut.

Hanke oli yrittäjille vaikuttava. Yrittäjien tyytyväisyys liikunnan harrastamiseen kasvoi selvästi. Merkittävä edistysaskel tapahtui myös osallistujien elämänhallinnan ja voimavarojen sekä ravitsemuksen saralla. Päiväaikaista palautumista koettiin tulleen aiemman enemmän ja lihaskuntoharjoittelu lisääntyi. Kaikkein eniten ja lähes hengästyttävän määrän koheni hengästyttävän kestävyystyylisen liikunnan määrä. Merkittävää oli myös, että tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon liittyvät kivun tuntemuksen vähenivät ja tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin käytetyn kipulääkityksen määrä väheni kyselyiden perusteella merkittävästi. Asia on merkittävä myös siinä suhteessa, että tuki- ja liikuntaelimistön vaivat ovat yleisesti suurimpia sairauspoissaolojen aiheuttajia työikäisillä. Edistyminen näkyi myös kuntotesteissä selkeästi mm. kestävyyskunnon kehittymisenä ja terveydelle haitallisen viskeraalisen rasvan vähenemisenä.

Näin projektityöntekijän näkökulmasta on ollut todella hienoa seurata lukuisia yksittäisiä edistysaskelia ja ahaa-elämyksiä omaan hyvinvointiin liittyen. Projektin tärkein tulos onkin, mikäli yrittäjän ajattelussa oman hyvinvoinnin ja jaksamisen merkitys ymmärretään aiempaa paremmin. Eteläsavolaisissa yrittäjissä näkyy vastuullisuus ja luotettavuus sekä tekemisen meininki. Toivon kaikille yrittäjille kipinän säilymistä sohvan pohjalta nousemiseen ja liikkeessä pysymiseen. Yhteistyö Etelä-Savon Yrittäjien ja Tanhuvaaran urheiluopiston kanssa on ollut hyvää ja projektipäälliköt Perttu ja Sami toivottavat yrittäjille onnea jatkoon!