20.5.2022 klo 14:15

Löytöretki yrittäjien hyvinvointiin- hanke otti ison askeleen eteenpäin

Löytöretki yrittäjien hyvinvoinnin ja kasvun polulle Etelä-Savossa- hanke on ottanut jälleen roiman askeleen eteenpäin. Ensimmäinen Training Camp Tanhuvaaran Urheiluopistolla järjestettiin noin 30 yrittäjän voimin. Niin ikään henkilökohtaisia keskusteluja yrittäjien kanssa on käyty kymmeniä ja Firstbeat Hyvinvointianalyysit on aloitettu. Seuraavassa on lyhyt katsaus sekä edellä mainittuihin että tulevaan.

Ohjelmaan Tanhuvaaran Training Campilla kuului mielen hyvinvoinnin työpajaa, pilatesta, psykologin luento työn kuormittavuudesta sekä kuntotestauspatteristo halukkaille. Urheiluopiston alueeseen tutustuttiin kevyen ryhmäsuunnistuksen ja tehtävärastien merkeissä ennen lauantain päivällistä. Lauantai-ilta päätettiin mökkeillen, saunomiseen ja iltaruokaan. Sunnuntaina pääsi vielä kokeilemaan joko hathajoogaa tai toiminnallista lihaskuntoharjoittelua. Hienoja keskusteluja, kohtaamisia ja verkostoitumista oli paljon. Jälleen kerran tuli todettua, kuinka hienoa porukkaa eteläsavolaiset yrittäjät ovat!

Suurin osa hankkeessa mukana olevista 74 yrittäjästä on jo haastateltu henkilökohtaisesti. Ensimmäisille halukkaille ja tarvitseville yrittäjille on aloitettu Firstbeat Hyvinvointianalyysit. Näiden lisäksi kuntotestien ja jo aiemmin tehtyjen hyvinvointi- ja voimavarakartoitusten dataa hyödynnetään yrittäjien henkilökohtaisen hyvinvoinnin polun löytämiseksi. Edelleen ajatus yrittäjän henkilökohtaisen hyvinvoinnin polun luomisesta on aivan toiminnan ytimessä. Se tarkoittaa myös sitä, että jollekin mukana olevalle yrittäjälle alkuun on saatettu ottaa vain henkilökohtainen keskustelu ja kevytversio oman hyvinvoinnin kartoituksesta. Mikäli yrittäjä itse kokee voimavarojensa olevan hieman myöhemmin kohentuneet, otetaan seuraava askel eteenpäin. Jokainen askel omien voimavarojen lisäämiseksi on merkittävä.

Toiminta jatkuu yrittäjille järjestettävällä webinaarisarjalla. Ensimmäiset webinaarit järjestetään 8.6. ja 18.6. Kesäkuun webinaarien aiheina ovat Mieli ja keho kuntoon liikunnalla ja arkiaktiivisuudella sekä Ravitsemus. Liikuntaan liittyvä webinaari paneutuu liikuntasuosituksiin, liikuntafysiologiaan, liikunnan vaikutukseen mielelle ja keholle sekä harjoitusesimerkkeihin.

Treeniringit pyörivät jo joillakin paikkakunnilla hienosti. Muutamille paikkakunnille toivotaan vielä muutamia osallistujia lisää, jolloin treenirinki startataan myös kyseisissä kunnissa. Seuraava Training Camp järjestetään syyskuussa teemalla Itsensä johtaminen ja hanke tulee toimimaan myös Yrittäjien päivän tapahtumissa mukana 5. syyskuuta.

Terveisin projektipäälliköt

Perttu Noponen Etelä-Savon Yrittäjät